Ochrona danych osobowych jest obecnie kluczową kwestią dotyczącą bezpieczeństwa. Każdego dnia miliony ludzi stają się ofiarami oszustw i kradzieży danych. Aby chronić wrażliwe informacje, ważne jest zrozumienie, jak oszuści mogą próbować uzyskać dostęp do Twoich danych i jakie kroki możesz podjąć, aby temu zapobiec. Czytając poniższy artykuł dowiesz się w jaki sposób chronić się przed […]
SMART Pożyczka, a zastrzeżony pesel – co się zmieniło?
Od połowy listopada 2023 roku każdy może zastrzec swój PESEL. Działanie to ma za zadanie zabezpieczanie nas przed potencjalnymi skutkami kradzieży tożsamości. Zaś od 1 czerwca 2024 roku instytucje finansowe, w tym SMART Pożyczka, mają obowiązek weryfikacji czy dany numer PESEL nie jest zastrzeżony.
Podstawę prawną wprowadzenia tych rozwiązań stanowią:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych
Dzięki wdrożeniu takiego rozwiązania zweryfikowany zostanie numer PESEL każdej osoby zamierzającej zawrzeć umowę kredytu czy pożyczki z wybraną instytucją finansową. Włączenie takiej blokady oznacza również ograniczenia w wypłatach pieniędzy z konta bankowego, która nie będzie mogła być wyższa niż trzykrotność pensji minimalnej. Zastrzeżenie numeru PESEL wyklucza również możliwość wyrobienia duplikatu karty SIM, zawarcie umowy u notariusza przy sporządzaniu dokumentów dotyczących sprzedaży nieruchomości czy podpisanie umowy leasingowej.
Co ciekawe, zastrzeżony numer PESEL nie wpływa na wiele innych spraw takich jak korzystanie z profilu zaufanego, podpisywanie umów w pracy, udział w wyborach, wzięcie ślubu, wykupienie recepty czy odbywanie podróży zagranicznych.
Zastrzeżony PESEL – czy wpływa na przyznawalność pożyczki?
W sytuacji, gdy podczas weryfikacji złożonego przez Ciebie wniosku zostanie znaleziony Twój numer PESEL w rejestrze zastrzeżonych numerów, Pożyczkodawca jest zobligowany do odrzucenia złożonego przez Ciebie wniosku.
W przypadku SMART Pożyczka Twój numer PESEL zostanie sprawdzony w rejestrze zastrzeżeń numeru PESEL w następujących sytuacjach:
1. Podczas weryfikacji złożonego przez Ciebie wniosku o zawarcie umowy pożyczki,
2. Podczas weryfikacji złożonego przez Ciebie wniosku o zawarcie umowy pożyczki refinansującej,
3. Podczas ewentualnej zmiany warunków istniejącej umowy pożyczki.
Jak wziąć szybką pożyczkę w SMART Pożyczka?
Od otrzymania szybkiej SMART Pożyczki przez Internet dzieli Cię kilka prostych kroków:
1. Upewnij się, że Twój numer PESEL nie jest zastrzeżony.
Możesz to zrobić używając aplikacji mObywatel lub logując się na swój profil zaufany na stronie mobywatel.gov.pl. Jeśli Twój numer PESEL jest zastrzeżony, usuń blokadę na minimum 3 dni,
2. Wejdź na smartpozyczka.pl,
3. Wybierz kwotę pożyczki online,
4. Wypełnij prosty formularz rejestracyjny,
5. Zweryfikuj swoje konto bankowe i ciesz się dodatkową gotówką na koncie!
Jeżeli jednak wcześniej już korzystałeś z naszych usług, to wystarczy, że się zalogujesz i złożysz kolejny wniosek, pamiętając o zdjęciu blokady swojego numeru PESEL.
Zdjęcie blokady “Zastrzeżony PESEL”
Chcesz złożyć wniosek o Pożyczkę lub Twój wniosek został odrzucony z powodu zastrzeżonego numeru PESEL? Dokonaj zdjęcia blokady!
Wystarczy, że anulujesz Zastrzeżenie numeru PESEL na jeden z poniższych sposobów:
- Używając aplikacji mObywatel,
- Logując się na swój profil zaufany na stronie mobywatel.gov.pl,
- Dokonując zmiany w urzędzie pocztowym, w placówce bankowej lub w urzędzie gminy/miasta.
Ponowne zastrzeganie numeru PESEL
Ponowna zmiana statusu zastrzeżenia może odbyć po 30 minutach. Oznacza to, że można w każdej chwili zastrzec PESEL lub cofnąć zastrzeżenie, ale już kolejna zmiana statusu zastrzeżenia może nastąpić dopiero po 30 minutach. Jednak składając wniosek o Pożyczkę zaleca się, aby PESEL został odblokowany na minimum 72 godziny lub przynajmniej do momentu otrzymania środków finansowych na konto bankowe.
W przypadku pojawienia się dodatkowych pytań lub niejasności, zapraszamy do skontaktowania się z naszym Biurem Obsługi Klienta pod numerem 85 871 00 49 lub pisząc maila na [email protected]
Oficjalne informacje dotyczące zastrzegania numeru PESEL oraz cofania zastrzeżenia dostępne są na oficjalnej stronie rządowej https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie