W wielu firmach pracownicy wykonują swoje zadania w sposób mechaniczny i nie angażują się w pracę tak jak powinni. Takie osoby szybciej dotyka wypalenie zawodowe. Automatyzacja mogłaby usprawnić ich pracę. Dlatego też wciąż powraca pomysł robotyzacji, szczególnie w sektorze finansowym.
Sophia, nowa obywatelka Arabii Saudyjskiej
Dzisiejsze roboty potrafią już wiele. Dwunożny robot Atlas podnosi paczki, szybko wstaje jeśli przewróci, a nawet potrafi zrobić salto. Chodzi po różnych podłożach, nie tylko po miejskiej ulicy, ale dobrze radzi sobie także np. w lesie. Sprawdziłby się dobrze w roli kuriera i listonosza. Jednak prawdziwym przełomem jest Sophia. To humanoidalny robot skonstruowany przez naukowców z Hongkongu. Sophia potrafi wyrażać emocje mimiką twarzy oraz gestykulować. Udzieliła wielu wywiadów – w jednym stwierdziła, że jej ulubionym zwierzęciem jest… jednorożec. W październiku 2017 roku jako pierwszy robot na świecie otrzymał obywatelstwo. Na nadanie obywatelstwa robotowi zdecydowała się Arabia Saudyjska.
Człowiek kontra robot?
Wszyscy znamy motyw wojny ludzi i robotów z powieści i kasowych filmów. Konstruktorzy twierdzą jednak, że udoskonalanie sztucznej inteligencji ma służyć ludziom. Roboty przyszłości mają jeszcze bardziej usprawnić naszą pracę. Stąd też pomysły by na przykład zastąpić działy call center jednym komputerem, odpowiadającym na pytania klientów. Przyniosłoby to ogromne oszczędności i skróciło czas oczekiwania klientów na połączenie z konsultantem. Problem w tym, że większość klientów nie ufa automatom. Chcieliby, aby po drugiej stronie rozmawiał z nimi człowiek. Ludzie w przeciwieństwie do robotów odczuwają empatię, a przecież właśnie to najbardziej cenią w obsłudze klienci.
Podobne pomysły pojawiają się przy organizacji punktów z informacją w sklepach, bankach czy na poczcie. Sceptycy tych pomysłów zauważają, że zastąpienie człowieka robotem spowoduje szereg zwolnień i wzrost bezrobocia. W końcu robotom nie trzeba płacić za wykonywaną pracę.
Automatyzacja branży fintech
Gdzie dziś wykorzystuje się automatyzację? Tu przoduje sektor fintech, a umiejętne zastosowanie nowoczesnych rozwiązań zdecydowanie może usprawnić proces ubiegania się o pożyczkę pozabankową. Automatyzację wykorzystuje się np. w weryfikacji kont bankowych klientów. Usługa natychmiastowej weryfikacji skutecznie zastępuje dotychczasowe, tradycyjne przelewy weryfikacyjne. Dzięki temu klienci mogą otrzymać decyzję o otrzymaniu chwilówki nawet po kilkunastu minutach od wysłania wniosku.